آمپوتاسیون بعد از تصادف

اقدامات اولیه برای آمپوتاسیون 

آمپوتاسیون یعنی قطع عضو ، قطع عضو به معنی حذف یک قسمت از اندام بدن است. قطع عضو یک شخص می تواند توسط پزشک معالج در محیط بیمارستان ها انجام شود، مثل زمانی که به علت عوارض های دیابت باید یک پا قطع شود. آمپوتاسیون نیز ممکن است در حین حادثه ای رخ دهد.

آمپوتاسیون ممکن است کامل یعنی قسمتی از بدن به طور کامل برداشته یا قطع عضو شود یا جزئی یعنی بخش زیادی از بدن عضو می شود، اما بقیه آن کماکان به بدن متصل است، باشد. قطع عضو ترومایی از دست دادن یک قسمت بدن، معمولا یک انگشت دست، انگشت پا، دست یا پا است که به علت حادثه یا آسیب رخ می دهد. در صورت قطع شدن تصادفی اندام باید بتوانید کارهای ضروری را انجام دهید، چرا که زمان در این امر بسیار مهم است.

نکاتی مه باید به آنها دقت شود: 

وقتی که یک آسیب یا حادثه باعث قطع عضو کامل بخشی از بدن یک شخص شود، اغلب اگر از بخش قطع شده به خوبی محافظت و مراقب شود، می تواند آن را مجددا به بدن متصل کرد.در قطع عضو جزئی، برخی از اتصال بافت نرم اندام باقی می ماند. بسته به شدت آسیب دیدگی موجود امکان اتصال دوباره قسمت قطع شده بررسی می شود.

پیشنهاد مطالعه
بریس و ارتوز چه کمکی به بیمار میکند ؟

ممکن است در هنگام قطع عضو بدن عوارض جانبی برای شخص اتفاق بیفتد. مهم ترین عوارض شامل شوک و عفونت وخونریزی است. نتیجه طولانی مدت برای آمپوته به مراقبت های حیاتی اولیه و مدیریت اورژانسی بستگی دارد. یک پروتز با اندازه و عملکرد مناسب به همراه بازآموزی می تواند توانبخشی و بهبودی را سرعت بخشد.

علت ها و علائم موجود 

آمپوتاسیون های ناشی از یک حادثه یا اتفاق معمولا از حوادث مزرعه، کارخانه، کار با ابزارها و یا حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوریست که حاصل می شود. بلاهای طبیعی، حملات تروریستی و جنگ نیز می توانند باعث قطع عضوهای تصادفی شوند. علائم ممکن شامل :

  • خونریزی: بسته به موقعیت و ماهیت آسیب دیده ممکن است شدید یا باشد
  • آسیب بافت بدن : بافت به شدت آسیب دیده اما هنوز هم بطور جزئی به عضله،  تاندون، استخوان و یا پوست متصل است
  • درد : درجه درد همیشه به شدت آسیب دیدگی یا میزان خونریزی وابسته نیست
پیشنهاد مطالعه
بریس زانو

در برخی دیگر عضو جدا شده می تواند مجددا با موفقیت پیوند زده شود. موفقیت پیوند مجدد به موارد زیر بستگی داردکه عبارتند از :

  • شرایط قسمت قطع شده چیست.
  • چه بخشی از بدن آمپوته شده است.
  • سلامت عمومی فرد مصدوم.
  •  مدت زمان بین قطع عضو و دریافت مراقبت های پزشکی.

اقدامات اولیه بعد از آمپوتاسیون تصادفی اندام که باید انجام شود

اگر شما شاهد یک قطع عضو باشید، چه اقداماتی باید انجام دهید: در ابتدا سریعا با اورژانس 115 تماس حاصل فرمایید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید خونریزی را متوقف کنید.

در صورت امکان حتما دستان خودتون رو با آب و صابون بشویید. در صورت امکان شخص مجروح را در حالت خوابیده قرار داده و محل جراحت را در سطحی بالاتر نگه دارید.اگر فرد مورد نظر مشکوک به آسیب سر، کمر، گردن یا پا می باشد، موقعیت وی را تغییر ندهید. فشار ثابت و مستقیم به زخم اعمال کنید.

اگر جسمی داخل زخم است، فشار را مستقیما روی آن قسمت که جسم انجا می باشد اعمال نکنید و فشار را در اطراف آن قرار دهید. اگر خون از پوشش روی ناحیه مجروح بیرون بزند،پارچه ی تمیز یا گاز دیگری را روی پوشش اولیه قرار دهید. پوشش اولیه را برندارید.فقط در صورتی که خونریزی شدید باشد و با فشار مستقیم متوقف نشود، از تورنیکه یا باند فشرده سازی استفاده کنید. تورنیکه نوار یا تسمه ای است که بر روی عضو می‌بندند تا مانع عبور جریان خون شود.

  • حواستان باشد که فرد شوکه نشود.

در حالی که فرد هنوز کاملا صاف خوابیده است، پای او را حدود 30 سانتی متر بالا بیاورید. اگر فرد مشکوک به آسیب سر، کمر، و یا پا است، موقعیت فرد را به هیچ وجه تغییر ندهید. فرد را با پتو یا کت بپوشانید. تا زمانی که کمک های پزشکی برسند، فرد را تا جای ممکن آرام کنید.

  • از زخم محافظت کرده و ان را تمیز نگه دارید.

قسمت آسیب دیده بدن را با پارچه تمیز یا پانسمان استرلیزه بپوشانید.

  • از قسمت قطع شده بدن مراقبت و نگهداری کنید.

در تعدادی از موارد می توان قسمت قطع شده را دوباره به بدن وصل کرد. در صورت امکان قسمت قطع شده بدن را با آب تمیز بشویید تا آلودگی های موجود از آن جدا شود. از اسکراپ یا صابون استفاده نکنید.قسمت قطع شده را در یک کیسه پلاستیکی و تمیز قرار دهید. کیسه را در یخ بسته کنید و آن را با خودتان به بیمارستان ببرید.

پیشنهاد مطالعه
ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه انتقال و روند شیوع

اقداماتی که نباید آنها را انجام دهید:

به یاد داشته باشید و فراموش نکنید که حفظ زندگی یک شخص مهم تر از حفظ یک بخش از بدن وی می باشد . سایر آسیب ها را اصلا نادیده نگیرید و سعی نکنید با فشار بخشی را سر جای اولیه خود باز گردانید. شما به این فکر نکنید که بخشی از بدن فرد خیلی کوچکتر از آن است که بتوان نجات داد. رگ بند یا تورنیکه نبندید، مگر درصورتی که خونریزی تهدید کننده زندگی باشد، زیرا ممکن است کل اندام فرد آسیب ببیند. باور غیر منطقی برای حتمی بودن پیوند مجدد اندام نداشته باشید.

پیشنهاد مطالعه
مفصل ساکروایلیاک چیست؟

 

جهت انجام خدمت و مشاوره رایگان لطفا به بخش تماس سایت مراجعه فرمایید.

مرکز ارتوپدی فنی خرم آباد 

مرکز ارتوپدی فنی لرستان

تماس با کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی پویا طب

 

 

پیام بگذارید