ورزش ها و پروتزها

ورزش ها و پروتز

ورزش ها و پروتز : سوالی که ممکنه ذهن شما رو درگیر کنه این است که آیا با وجود اندام های پروتزی می توان ورزش کرد ؟ کسانی که به دلیلی نقص عضو پیدا می کنند یا افرادی که با معلولیت مادرزاد متولد می شوند؛ هر دو دسته با چالش های بزرگی رو به رو خواهند شد.

زندگی به روال معمول و به طور طبیعی و یافتن راهی جهت ورود به حیطه ای که به آن علاقه دارند؛ از مسائل جدی زندگی افراد معلول است. به طوری که حتی برخی از افراد آمپوته به  استخر، ورزش حرفه ای در زمین های بازی، روی یخ علاقه دارند. متاسفانه برای برخی از این افراد وارد شدن یا بازگشت به ورزش ساده نیست. پیشرفت جهان در ساخت  پروتز باعث افزایش ورود آمپوته ها به ورزش با استفاده از پروتز شده است.

ورزش کردن به کمک پروتز

نقص عضو یا قطع اندام در ورزشکاران تاثیرات مخربی بر سلامت روان و جسم ،  زندگی اجتماعی آن ها ، فعالیت های فیزیکی می گذارد. پروتز ها شانس مجددی به آمپوته های ورزشکار داده اند. علت و محل آناتومیک قطع عضو بر میزان توانایی ورزش فرد تاثیر بسزایی و مستقیم دارد.

پیشنهاد مطالعه
پروتز مناسب برای دست و پا

اولین اظهارات و نظرات ثبت شده در رابطه با قطع عضو ورزشکاران به سال ۱۹۰۴ میلادی بر می گردد.فردی به اسم جورج ایسر که پای چپ خود را در یک حادثه تصادف با قطار از دست داده بود و با پروتز چوبی خود در مسابقات المپیک تابستانی به رقابت با افراد سالم پرداخت. جورج ۶ مدال المپیکی  که شامل ۳ مدال طلا در آن المپیک کسب کرد.

سال ۱۹۴۴ برای اولین بار از حرکات ورزشی جهت توان بخشی به اشخاص آمپوته استفاده شد. پس از اجرای مسابقات پارالمپیک بین المللی در سال ۱۹۶۰ میلادی، افراد آمپوته فرصت های بیشتری را جهت شرکت در بازی های ورزشی پیدا کردند. پس از آن مسابقات المپیک هر ۴ سال به طور منظم اجرا می شود.

از جمله هایی که افراد دارای نقصان عضو هستند در آن شرکت می کنند؛ باید به موارد زیر اشاره کرد:

 ورزش بسکتبال به همراه ویلچر

پس از جنگ جهانی دوم در حدود سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ میلادی بسکتبال به همراه ویلچر توسط آمریکایی ها شکل گرفت.  اولین جام جهانی بسکتبال با ویلچر در سال ۱۹۷۳ برگزار شد.

پیشنهاد مطالعه
انواع مختلف محصولات بریس

قوانین بازی بسکتبال با ویلچر در بسیاری مواردشبیه به بسکتبال افراد سالم است. یکی از قوانین متفاوت این ورزش به تکنیک traveling مربوط می شود. این تکنیک زمانی درست انجام می شود که بازیکن پس ازدریافت توپ یا دریبل بیش از دو بار به چرخ های ویلچر خود دست بزند.

در ادامه باید حرکت کند و توپ را به زمین برد سپس آن را شوت کند. ورزش با پروتز و ویلچر مخصوص تعبیه شده برای این نوع بسکتبال، وضع قانون متفاوت اما مربوط را ممکن کرده است. در بسکتبال با ویلچر، این وسیله جز بدن بازیکن محسوب می شود.

ورزش راگبی با ویلچر

راگبی با ویلچر جز ورزش های المپیکی است که در سال ۱۹۷۷ در کانادا شکل گرفت. ورزشکاران این رشته  در چهار نقطه داری نقص عضو اند که به ورزش با پروتز و ویلچر مخصوص راگبی می پردازند.

قوانین این بازی از قوانین هاکی روی یخ، بسکتبال با ویلچر، هندبال و راگبی شکل گرفته است و یک ورزش ارتباطی شبیه به فوتبال و راگبی است.

پیشنهاد مطالعه
ارتوزهای ستون فقرات

هر چند که زمین بازی راگبی با ویلچر و بسکتبال با ویلچر مشابه است؛ اما این ورزش ها با یکدیگر تفاوت دارند.

دومیدانی با پروتز

سریع ترین انسان بدون پا اسکار پیستوریوس است.که در ۱۱ ماهگی هر دو پای وی را از زانو به پایین قطع کردند. با وجود آمپوته بودن هر دو پا و با عشق و علاقه به ورزش با پروتز های مختلف و مخصوص در چندین رشته ورزشی از جمله واترپلو ، راگبی با ویلچر، و کشتی آزاد المپیک پرداخت. او در سن ۱۸ سالگی به عنوان نماینده آفریقا جنوبی برنده مدال طلای پارالمپیک دو و میدانی معلولین شد.

او پس از دریافت مدال نقره دو و میدانی ۴۰۰ متر در آفریقای جنوبی، به مسابقات دو و میدانی انسان های سالم  نیز وارد شد.

فدراسیون جهانی دو و میدانی پس از تحلیل ورزش با پروتز های معروف به چیتا، حضور اسکار را در مسابقات رسمی ممنوع اعلام کرد. سرانجام در سال ۲۰۰۸ پس از پیگیری های پیستوریوس، مجوز ورود او به مسابقات انسان های سالم صادر شد.

پروتز و مسابقه موتور 

لازم به ذکر است که هیچ ورزشی به اندازه مسابقات موتور سواری X-Games ممکن است که رقابتی نباشد. همچنین بر اساس تجربه ها و دستاورد ها ممکن است که هیچ قهرمانی در مسابقات X-Games شبیه به برنده مدال طلا یعنی مایک شولتز آمپوته نباشد.

پیشنهاد مطالعه
مفصل ساکروایلیاک چیست؟

مایک شولتز اتومبیل ران حرفه ای وسط یک مسابقه اتومبیل برفی به دنبال تصادفی، دچار قطع عضو در ناحیه پا شد. مایک نسبت به چگونگی بازگشت به مسابقات اتومبیل رانی نگران و مضطرب بود.  عشق و علاقه وی باعث شد که در طراحی پروتز خود به مهندسان کمک کند که تمام حرکات مورد نیاز جهت بازگشت به مسابقات و رسیدن به اوج قبل از حادثه را در ساخت پای مصنوعی او لحاظ کنند. در نتیجه بازگشت او به ورزش با پروتز مخصوصش ممکن شد.

پس از آن مایک شولتز در جهت کمک به سایر ورزشکاران آمپوته که طی حادثه نقصان عضو شده بودن ، جهت بازگشت به ورزش با پروتز های اختصاصی، یک شرکت ساخت اعضای مصنوعی به نام BioDapt تاسیس نمود.

جهت انجام خدمت و مشاوره رایگان لطفا به بخش تماس سایت مراجعه فرمایید.

مرکز ارتوپدی فنی خرم آباد 

مرکز ارتوپدی فنی لرستان

 

پیام بگذارید