کفش و کفی طبی

کفش و کفی طبی خرم آباد | آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بنا به شغلی که دارید مجبورید در روز 12 تا 16 ساعت روی پای خود بایستید؟

وقتی راه می‌رویم، می‌ایستیم یا می‌دویم، وزن بدن ما، نیرویی را به سمت پایین وارد می‌کند که این نیرو از طریق تنها نقطه اتصال ما با زمین، یعنی «پا» به زمین اعمال می‌شود.

زمین در حالت طبیعی، به قدر کافی سفت است، اما در بیشتر موارد به‌وسیله سیمان، چوب، بتون و دیگر موادی که تولید ضربه می‌کنند، پوشیده شده است و وقتی روی این سطوح قدم برداشته می شود، اثر جمع‌شونده این ضربه‌ها باعث احساس کوفتگی و درد در پاها، ران‌ها و قسمت پشت خواهد شد.

تجربه شخصی هر فردی نشان می‌دهد که کفش‌ها نمی‌توانند کمک زیادی در این موارد کنند، زیرا بیشتر کفش‌ها به قدری سفت هستند که حتی می‌توان با آنها میخ را به دیوار کوبید.

پیشنهاد مطالعه
آتل‌ بندی

وظیفه کفی کفش باید این باشد که انواع ناهنجاری‌های بدن یا الگوهای غلط راه رفتن را اصلاح کند.

این کفی‌ها تنها به‌منظور تصحیح صافی کف پا به کار گرفته نمی‌شوند، بلکه هدف اصلی آنها راحت‌تر کردن ایستادن، راه رفتن و دویدن است، به این ترتیب که به مقدار بسیار کمی، زاویه‌هایی را که در آنها به پا ضربه می‌خورد، تغییر می‌دهند. هر شخصی با مقدار معینی از یک لایه نرم در کف پای خود متولد می‌شود. این لایه ی بالشتکی، به‌صورت طبیعی امواج ضربه‌ای را که به کف پا وارد می‌شوند، ملایم‌تر کرده و به شیوه‌ای مناسب به کل پا اعمال می‌کند.

متأسفانه با افزایش سن، این لایه طبیعی اثر خود را از دست داده و تحلیل می‌رود.

استفاده از ارتوتیک‌ها

ارتوتیک‌ها ضمائمی هستند که پزشک برای قرار دادن در کفش تجویز می‌کند تا بدشکلی‌ها یا سایر مشکلات پا را تصحیح کنند.

پیشنهاد مطالعه
انواع مختلف محصولات بریس

صافی کف پا یکی از شایع‌ترین علل مراجعه افراد به متخصصان ارتوپدی است.

به‌دلیل وجود صافی کف پا، الگوی توزیع فشار در سطح پا دستخوش تغییراتی می‌شود و در نتیجه عوارض ثانویه‌ای مثل درد و آرتروز زودرس را ایجاد کند.

یکی از روش‌های شناخته شده جهت کاهش عوارض ناشی از این مشکلات، استفاده از وسایل کمکی مانند کفش طبی و انواع کفی‌های طبی است که کفی چرمی حفظ کننده ی قوس داخلی پا، شایع‌ترین وسیله درمانی است.

این وسایل ممکن است به بسیاری از افرادی که دارای کف پای صاف هستند، در راه رفتن، دویدن و ایستادن با راحتی بیشتر و درد کمتر کمک کنند.

این توصیه‌ها به افرادی که از ارتوتیک (orthotic) استفاده می‌کنند، کمک می‌کند:

پیشنهاد مطالعه
سندروم دکوروان (Thumb Spica Orthosis)

کفش‌هایی را انتخاب کنید که کفی محکم و پهن داشته باشد تا به راحتی با ارتوتیک شما تطبیق کند.

هنگامی که برای خرید کفش می‌روید، ارتوتیک‌تان را با خودتان ببرید تا آن را با کفش‌های تازه امتحان کنید و مطمئن شوید که آنها با هم جور هستند.

هنگامی که برای خرید کفش‌ بیرون می‌روید، جوراب‌های مناسب بپوشید.

هر چند مدت یک بار نزد متخصص ارتوپد بروید ‌تا مطمئن شوید که پاها و ارتوتیک‌تان با یکدیگر به خوبی کار می‌کنند.

استفاده از کفی‌های طبی فقط با تجویز ارتوپد

متخصصان ارتوپدی به مردم توصیه می‌کنند که در خرید و استفاده از کفی‌های طبی کفش، خودسرانه عمل نکرده و برای این‌کار با یک ارتوپد مشورت کنند، زیرا بسیاری از کفی‌های طبی که در سوپر‌مارکت‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و حتی برخی از داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، دارای استانداردهای لازم نیستند و منجر به بیماری‌های مفصلی می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
عارضه شکستگی بازو چیست؟

استفاده از این کفی‌ها برای هر شخصی متناسب با سن، صافی پا و استخوان بندی او فرق می‌کند و چه بسا، استفاده ی غیراستاندارد از آن، به خستگی و دردهای بیشتر در ناحیه پا و کمر منجر شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 10 تا 15 درصد افراد جامعه دارای کف پای صاف هستند که حتما باید از کفش‌های مخصوص که به دستور متخصص ارتوپد تجویز می‌شود، استفاده کنند.

کودکانی که دارای کف پای صاف هستند، در صورت استفاده از کفی‌های طبی استاندارد می‌توانند از بسیاری از دردهای مفصلی در بزرگسالی، مصون باشند.

کفی‌های طبی خاص برای هر بیمار، از طرف فیزیوتراپ تعیین و توسط ارتوپد ساخته می‌شود

کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی پویا طب

ارتوتیست احسان سجادی

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.


پیام بگذارید