مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکروایلیاک چیست ؟

 

مفصل ساکروایلیاک

یکی از مهم ترین مفصل هایی که اتصال مهره های ستون فقرات به استخوان های لگن را بر عهده دارد مفصل ساکروایلیاک  می باشد . در بدن هر انسان دو مفصل ساکروایلیاک ، ساکروایلیاک راست و چپ وجود دارد . این مفصل در نزدیکی لگن و استخوان خاجی و انتهای ستون فقرات قرار دارد که با جذب کردن ضربات و به وجود آوردن قسمتی بالشتک بین استخوان ها امکان حرکت را برای لگن به وجود می آورد . وقتی که این مفصل بیش از اندازه معمول حرکت داشته باشد باعث ایجاد درد و آسیب می شود و هرگونه التهاب در این مفصل از عواملی است که موجب درد و حساسیت در فرد می شود.

 

عملکرد مفصل ساکروایلیاک چگونه است ؟ 

مفصل ساکروایلیاک استخوان های خاجی را در پایه ستون فقرات به استخوان لگن متصل می کند. استخوان های خاجی که مثلثی شکل  می باشند و از استخوان های قوی در میان استخوان های بدن به حساب می آیند که کار پشتیبانی کردن از ستون فقرات را نیز بر عهده دارند و کار مفصل ساکروایلیاک جذب کردن ضربات و جذب کردن نیروهای فوقانی بدن به لگن و پا می باشد . رباط هایی که در مفصل ساکروایلیاک وجود دارند از قوی ترین رباط ها هستند که آسیب رسیدن به این رباط ها موجب ایجاد درد مفصل ساکروایلیاک می شود . از آنجایی که مفصل ساکروایلیاک توسط یک مایع غلیظ به نام سینوویوم پر شده است و به وسیله غشای نازک محصور شده  تخریب آن باعث آرتروز می شود که درد های زیادی را به همراه دارد .  آرتروز می تواند به تمام نقاط بدن نفوذ کند باید مراقب باشید تا از حرکاتی که موجب آسیب رساندن به مفصل ساکروایلیاک می شود پیشگیری کند زیرا زمانی که درد آرتروز ناشی از این مفصل به زانو و پاهای شما برسد .

پیشنهاد مطالعه
انگشت چکشی (Mallet finger)

 

بیماری ها و مفصل ساکروایلیاک

التهاب هایی که در مفصل ساکروایلیاک به وجود می آید نشانه طیف وسیعی از بیماری های التهابی می باشد که در ادامه به چند نمونه از شایع ترین آن ها را بیان خواهیم کرد :

 

آرتروز

یک نمونه از بیماری هایی که در اثر التهاب این مفصل به وجود می آید آرتروز می باشد که می توانددر اثر تحلیل غضروف بر اثر صدمه و یا سائیدگی باشد . تحلیل از بین رفتن این مفصل می تواند بر اثر عامل های دیگری نیز به وجود آید که شامل :  اضافه وزن و چاقی مفرط ، بالا رفتن سن انسان ، تغییر شکل مفاصل و فشارهای مکرر بر روی این مفصل بر اثر تکرار بعضی حرکات و …

پیشنهاد مطالعه
چه زمان از بریس زانو استفاده نماییم ؟

 

آرتریت پسوریاتیک

پژوهش های پزشکی نشان داده است که حدود 10% از افرادی که به بیماری های پوستی پسوریازیس مبتلا هستند دچار بیماری آرتریت پسوریاتیک نیز می‌شوند . که یکی از مفاصل درگیر آن این مفصل می باشد.

 

نقرس

بدون شک به وجود آمدن این بیماری را نمی دانید ، بیماری نقرس از ایجاد کریستال های اسید اوریک در مفصل به وجود می آید و در شایع ترین شکل بیماری آرتریت نقرس نقش مهمی دارد . نقرس معمولا  یک مفصل را در یک زمان مشخص تحت تاثیر خود قرار می دهد که غالبا درگیر مفصل های انگشت شصت پا می باشد . اما با تمام این تفاصیل افرادی که مبتلا به بیماری نقرس هستند امکان دارد که درد این مفصل را نیز تجربه کنند.

پیشنهاد مطالعه
ویروس کرونا، شایعات و واقعیاتی که باید بدانیم

 

علائم درد این مفصل

از علائمی که نشان می دهند که در ناحیه این مفصل  دچار مشکل شده اید عبارت اند از :

  • داشتن درد باسن ، درد پایین کمر و یا درد بالای ران ها
  • درد کمر در قسمت تحتانی
  • احساس تپش در هنگام ورزش ، راه رفتن و دویدن ، خم شدن ، نشستن
  • ناراحتی در زمان خواب در مفصل ران

 

جهت انجام خدمت و مشاوره رایگان لطفا به بخش تماس سایت مراجعه فرمایید.

مرکز ارتوپدی فنی خرم آباد 

مرکز ارتوپدی فنی لرستان

تماس با کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی پویا طب

پیام بگذارید