چه-عوارضی-بعد-از-قطع-عضو-بروز-می-دهد-؟

قطع عضو و عوارض آن

قطع عضو و عوارض آن برای شخص

عمل جراحی قطع عضو در افراد مسن ریسک بالایی دارد. در افراد مسن احتمال مرگ و میر بعد از یک عمل جراحی قطع عضو بزرگ ۲۰-۱۰ درصد است. البته در جوانترها این احتمال بسیار پایینتر است.

بعد از انجام جراحی قطع عضو احتمال دارد عوارضی برای فرد ایجاد شود. بعضی از این عوارض زودرس می باشند و بعد از چند روز در انجام عمل جراحی ایجاد میشوند و بعضی  عوارض دیگر دیررس بوده و به مرور ایجاد میشوند.

مهمترین عوارض زودرس قطع عضو عبارتند از :

 

هماتوم

هماتون یعنی اجنماع خون در یک فضای بسته می باشد و بعد از قطع عضو به طور معمول از عروق خونی که خوب بسته نشده اند ایجاد می شود. در این موارد باید هماتوم خارج شود و استامپ پانسمان فشاری شود تا مجددا خونریزی نکند. باقی ماندن هماتوم یا اجتماع خون در بافت میتواند خطر ایجاد عفونت را بیشتر کند.

پیشنهاد مطالعه
بریس و ارتوز چه کمکی به بیمار میکند ؟

عفونت

بعد از هر عمل جراحی قطع عضو احتمال دارد عفونت ایجاد بشود . عفونت ممکن است سطحی باشد که احتمال دارد با تجویز آنتی بیوتیک بهبود یابد و یا ممکن است عفونت عمقی باشد که اگر عفونت عمقی باشد بیمار باید مجددا تحت عمل جراحی قرار گرفته شود تا بافت های مرده و عفونی و ترشحات چرکی خارج شوند. گاهی اوقت ممکن است با سیاه شدن قسمتی از استامپ و خارج نکروز 

و گاهی اوقات جریان خون قسمتی از پوست استامپ کم بوده که باعث میشود آن قسمت سیاه شود و سلول های آن بمیرند. بافت مرده باید حتما به توسط جراحی خارج شود تا خطر عفونت کردن بعد از عمل جراحی از بین برود .

پیشنهاد مطالعه
پروتزها

لخته شدن خون در وریدهای اندام یک شخص

برای جلوگیری از لخته شدن خون در اندام قطع شده بعد از جراحی داروهای خاصی به بیماران داده می شود. قطع عضو می تواند عوارض احتمالی  مانند دیررسی را به همراه داشته باشد.

اندام فانتوم Phantom limb یا اندام شبحی

برخی از بیماران بعد از قطع عضو فانتوم را حس می کنند. در برخی موارد فرد درد شدیدی را در قسمتی از اندام که وجود ندارد احساس می کند که به آن فانتوم (Phantom pain) می گویند.

درد استامپ چیست؟ 

درد استامپ در محل قطع عضو احساس می شود و به دلیل رشد غیر معمول انتهای عصب های قطع شده اندام می باشد . در این بیماران برای کم کردن فشار به انتهای استامپ باید تغییراتی در سوکت ایجاد کرد.  ممکن است تزریق کورتن در محل عصب مفید باشد. در صورت باقی ماندن درد نیاز به عمل جراحی و برداشتن انتهای عصب وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه
چه زمان از بریس زانو استفاده نماییم ؟

محدودیت های حرکت مفصل

اگر نرمش های لازم بعد از عمل جراحی به درستی انجام نشوند ممکن است مفصل نزدیک به محل قطع عضو دچار محدودیت حرکتی  و خشکی شود. درمان  شدن این عارضه بدست آوردن مجدد دامنه حرکتی مفصل با فیزیوتراپی یعنی انجام نرمش هایی کششی مفصل است و در صورت موفقیت آمیز نبودن ممکن است نیاز به عمل جراحی در فرد وجود داشته باشد.

زخم فشاری

گاهی اوقات به علت فیت نبودن استامپ در سوکت یا به علت لق شدن سوکت به خاطر لاغر شدن استامپ ممکن است به قسمت هایی از استامپ فشار زیادی وارد شود.

در ابتدا پوست قسمت هایی از استامپ قرمز می شود و بعد از مدتی ب مرور تاول زده و زخم می شود. درمان این وضعیت این است که تغییراتی در سوکت ایجاد شود تا با استامپ هماهنگ شود. در صورت موثر نبودن تغییرات ممکن است نیاز به جراحی مجدد استامپ وجود داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه
پروتز زیبایی

 

جهت انجام خدمت و مشاوره رایگان لطفا به بخش تماس سایت مراجعه فرمایید.

مرکز ارتوپدی فنی خرم آباد 

مرکز ارتوپدی فنی لرستان

تماس با کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی پویا طب


مطالب پیشنهادی مرتبط :

پیام بگذارید