پروتز های مخصوص دست و پا

پروتز مناسب برای دست و پا

 

چگونه یک پروتز را برای دست و پا انتخاب کنیم ؟

چگونه یک پروتز مناسب برای دست و پا  انتخاب کنیم ؟ دو نمونه  از شایع ترین و رایج ترین نقص عضو ها یا قطع در دو اندام دست و پا دیده می شود . پروتز هایی که برای دو اندام دست وپا ساخته می شوند انواع مختلفی دارند که می توان آن ها را در دو دسته کلی پروتز های غیر فعال یا پروتز های منفعل و پروتز های متحرک دسته بندی کرد . اگر اندام قطع شده شما دست می باشد ، امکان استفاده از دو مدل پروتز برای شما امکان پذیر خواهد بود . نمونه های غیرفعال دست که از ظاهر زیبایی برخوردارند اما این پروتز ها قابلیت کارایی فیزیکی و حرکت ندارند . انتخاب پروتز مناسب در نتیجه با توجه به شرایط شما انجام خواهد شد . نمونه های عملکردی و متحرک پروتز ها معمولا دارای باند و کابل هستند . این پروتز ها با کمک عضلات شانه و پشت قابلیت حرکت دارند . انواع پیشرفته تر پروتز های دست که مایوالکتریک نام دارند ، قابلیت کنترل دست را از طریق سیگنال های الکتریکی مغز دارند . در این نمونه ها با استفاده از الکترودهای درون پروتز و مخابره پیام حرکت به مغز ، حرکت مچ دست و آرنج مشاهده خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه
شکسته شدن مچ دست

 

عملکرد پروتز های مایو الکتریک :

پروتز های پا همچون پروتز های دست از انواع مختلفی برخوردارند . دو نمونه پرطرفدار این پروتز ها عبارتند از :

  • پروتزی که اسکلت بیرونی سختی از جنس لمینت یا پلاستیک فشرده دارد .
  • پروتزی که  شامل ساختار درونی محکمی است . این نمونه از یک قاب سبک ساخته شده که روی ساختاری تیر مانند کشیده شده است.

انتخاب پروتز مناسب پا به یک سری عوامل بسیاری بستگی دارد که مهم ترین و قابل توجه ترین آن میزان فعالیت روزانه فرد است . پروتز پا از قسمت های مختلفی تشکیل شده است ؛ همچون مجموعه مچ و ساق پا و سوکت که محل ورود اندام قطع شده است.

پیشنهاد مطالعه
پوشیدن و به تن کردن پروتز چگونه است ؟

 

کفش مناسب برای پای پروتزی را چگونه انتخاب کنیم ؟

مواردی که باید در انتخاب کفش در نظر داشت عبارتند از : عوامل زیادی وجود دارد که یک متخصص پروتز قبل از طراحی پروتز مناسب بررسی خواهد کرد .عواملی که اهمیت بیشتری برخوردارند و حتما باید در نظر گرفت شامل :

  • سطح قطع عضو یا عضوها
  • سطح فعالیت یک فرد
  • اهمیت ظاهری در مقابل کارایی پروتز
  • سلامت جسمانی

پروتز های اندامی تاریخی طولانی دارند که مورد استفاده قرار می گیرند و تاریخچه گسترده ای دارند که از زمانی که آن ها را با چوب می ساختند تا زمانی که مدل های آلومینیومی آن ها مورد استفاده قرار می گرفت . امروزه فناوری های جدید ، این اندام های مصنوعی را بسیار جذاب کرده و انتخاب پروتز مناسب کاری آسان شده است و به راحتی می توان پروتز متناسب را انتخاب کرد.

پیشنهاد مطالعه
بهبودی سرعت افرادی که زیر زانو خود پروتز دارند

 

جهت انجام خدمت و مشاوره رایگان لطفا به بخش تماس سایت مراجعه فرمایید.

مرکز ارتوپدی فنی خرم آباد 

مرکز ارتوپدی فنی لرستان

تماس با کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی پویا طب

 

پیام بگذارید